اهداف اصلاحی سیستم آکوستیک:

اهداف اصلاحی سیستم آکوستیک:

بهبود عملکرد سالن به عنوان یک خانه اپرا

بهبود عملکرد سالن به عنوان سالن کنسرت، بدون از دست دادن عملکردش به عنوان خانه اپرا

بهبود برگشت طبیعی صدای اجرا کنندگان

بهبود مشکلاتی که در فرکانس پایین صدا وجود دارند و بر تقویت صدا تاثیر می گذارند.

راهکار های پیشنهادی برای بهبود آکوستیک سالن  :

بهبود انعکاس صدا از طریق تغییر شکل دیوارهای جانبی و بعضی عناصر سقف برای صندلیهایی که در زیر بالکنهای بالا نیستند

افزایش صدا از طریق بستن بخشهای افقی سقف

افزایش تلفیق صدای سالن و سقف از طریق حذف بخشهای خاصی ازقسمتهای غیرافقی سقف

افزایش زمان پژواک در فرکانسهای متوسط و بالا از طریق حذف قطعات چوبی دیوارهای جانبی

افزایش انعکاس صدا از طریق تغییر شکل دیوارهای جانبی،نصب بلندگو بر روی دیوارهای جانبی و طراحی بازتابنده های سقف و صحن سالن

مشکلات خاص دیگری ازجمله تهیه عوامل پخش کننده بر روی دیوارهای انتهایی سالن، نصب پخش کننده ها بر روی سن، و نصب جذب کننده های اضافی در برخی نقاط برج سن و بالای سقف سالن نیز وجود داشتند. اعمال تغییرات پیشنهادی در سالن مستلزم صرف زمان و هزینه ی زیادی بودند و موجب بسته ماندن طولانی مدت سالن می شدند. هزینه اولیه ۵ تا ۱۰ میلیون دلار تخمین زده شده بود که شامل خسارتهای ناشی از بسته شدن سالن نیز می شد.

با اعمال تمام این تغییرات فضای آکوستیک زیر بالکن همچنان برای اجرا های اپرا و ارکستر قابل قبول نمی شد و هنوز تجهیزات الکترونیک جدیدی برای کمک به ارتقاء آکوستیک صدا بخصوص در زیر بالکن مورد نیاز بودند. در عین حال نکته مهم این بود که سالن برای موسیقی های آمپلی فاید شده و کنسرت های ارکستر مناسب باشد. هیچ راهکار مهندسی آکوستیکی امکان ایجاد و رفع این نیاز های گوناگون را ارائه نمی داد.

گزارشاتی که در مقالات تخصصی آمده به پیشرفتهای اخیر در تکنولوژی الکترو- آکوستیکی  و کاربرد فراوان آن در امریکا و اروپا برای بهبود سیستم آکوستیکی ضعیف در سالنهای کنفرانس موجود یا ایجاد سیستم آکوستیکی مناسب در سالنهای کنفرانس جدید اشاره می‌کند.

استفاده از یک سیستم الکترو-آکوستیک پیشرفته در سالن نه تنها موجب بهبود صدا در زیر بالکنها می‌شد، بلکه این قابلیت را داشت تا فضای صوتی مناسبی را ایجاد نماید که تمامی ویژگی های آکوستیکی که از اعمال تغییرات آکوستیک ذکر شده انتظار می رفت را برای سالن به ارمغان آورد.

بررسی های دیگری صورت گرفتند تا مسائل زیرمشخص گردند:

اگر سیستم های موجود عملکرد روشن و واضحی داشتند

در این صورت کدامیک از سیستم های موجود (SIAP or  LARES) بیشتر مورد نظر بودند

همچنین باید مشخص می شد که آیا کاربران اصلی تئاتر می توانستند با این سیستم ها کنار بیایند چرا که اگر مخالفت شدیدی با استفاده از این سیستم ها در بین آنها وجود داشت دیگر نیازی به سرمایه گذاری در این بخش نبود

بعد از ارائه نتایج تحقیق حمایت های خوبی از این برنامه هم از جانب State Opera و هم از جانب ارکستر سمفونی آدلاید صورت گرفت.

فواید اجرای سیستم الکترو- آکوستیکی :

عدم نیاز به تغییرات ساختاری سالن برای بهبود سیستم صوتی در عقب سالن و کاهش چشمگیر نیاز به پخش کننده ها

بهبود معایب سیستم آکوستیکی در زیر بالکنها که با مهندسی آکوستیک قابل انجام نبودند

ایجاد سیستم انعکاس صدا و عدم نیاز به تغییرات ساختاری سن و نصب سیستمهای پخش صدا بر روی دیوارهای جانبی و سقف سالن

استفان فیلیپس (مدیر کل State Opera) ، دکتر پیتر سوئیفت (مهندس آکوستیک) و من (که در آن زمان مدیر تدارکات Festival Centre بودم) یک تیم تحقیقاتی تشکیل دادیم. روش تحقیق شامل بازدید از محیط و گوش دادن به اجرای زنده خوانندگان و نوازندگان و مذاکره با متخصصان صنعت موسیقی بود.

مکانهای مورد بازدید به شرح زیر بود :

آکادمی موسیقی بروکلین-نیویورک (LARES)

سالن تئاتر Vivian Beaumont در Lincoln Centre-نیویورک (SIAP)

سالن Hummingbird ( که سابقاً  O’Keith نام داشت)-تورنتو (LARES)

سالن تئاتر Olivier در تئاتر ملی سلطنتی-لندن (SIAP)

Muziektheater- آمستردام (LARES)

سالن تئاتر Chasse- بردا،هلند (SIAP)

سالن Deutsche Staatsoper- برلین (LARES)

سالن Koninklijke Nederlandse Schouwburg- بلژیک (SISP )

تیم تحقیقاتی سیستم LARES را انتخاب کردند زیرا کیفیت موسیقیایی بیشتری  داشت. آنها کمی تغییرات آکوستیکی نیز در سالن ایجاد کردند. موکت کف سالن با پارکت جایگزین شدند تا پژواک با فرکانس بالا را افزایش دهند، و موجب رضایت افرادی شود که گمان می‌کنند که موکت موجب نقص سیستم آکوستیک می‌شود.

ایجاد خاصیت جذب کنندگی در برج پروازی بالای سن و فضای سقف بالای سالن باعث کاهش بازتاب فرکانس پایین شد و حتی توانست بازتاب هماهنگ تری در بازه فرکانس داشته باشد. جزب کننده هایی نصب گردیدند تا مشکل اکو صدا کاهش پیدا کند.

شرکت LARES نصب ها را بصورت کامل انجام نمی دهند و حتی همه سیستم های مورد نیاز را نیز ارائه نمی دهند بلکه آنها اجزای اصلی از جمله پردازشگر آکوستیک DSP را تولید می کنند، طراحی هایی از جمله پیشنهاداتی برای محل نصب بلند گوها را ارائه می دهند. آنها در هر پروژه با مشاوران آکوستیک و طراحان سیستمهای صوتی مشورت می‌کنند.

عملکرد:

استفاده از این سیستم نظر مثبت کاربران و منتقدین و کارشناسان را به خود جلب نمود. بهبود کیفیت صدا در کل سالن به چشم می خورد اما بصورت بخصوص در زیر بالکن در قسمت عقب سالن خود نمایی می کرد. زمانی که از سیستم LARES استفاده می گردد مشخص نیست که این سیستم واقعا کاری می کند و یا اتفاق خاصی در جریان است. حتی وقتی نزدیک به بلند گو می ایستیم هیچ صدای آزاردهنده ای از آن به گوش نمی رسد.

این در حالی است که برای تماشاگران صدای خواننده های اپرا بلندتر و واضح تر به گوش می رسد. فضای ارکستر به این ترتیب بسیار گرمتر می شود و صداها بخوبی ترکیب می شوند. در زمان اجرای کنسرت نیز همپوشی صدا بخوبی اتفاق می افتد. تماشاگرانی که در قسمت های عقبی سالن و یا در قسمت بالکن نشسته اند می توانند چشمهای خود را ببندند و احساس کنند همه موانع برطرف شده اند و آنها در بهترین قسمت سالن مشغول شنیدن اجرا ها می باشند.

شنوندگان احساس میکنند در همان محیط آکوستیکی قرار دارند که نوازندگان در آن مشغول اجرا می باشند چرا که سیستم میکروفونها بصورتی است که نویز ایجاد نمیکند. اجرا کننده ها صدای تماشاگران را به وضوح می شنوند همانطور که طرفداران اجرای آنها را می شنوند. نوازندگان و خوانندگان به وضوح میتوانند صدای یکدیگر را بشنوند، و در نتیجه یک کنسرت گروهی بی نظیر را به اجرا بگذارند.

مردم این تغییرات را احساس می کنند اما آن را به ارتقاء سیستم الکترو آکوستیک نسبت نمی دهند. بیشتر مردم از جمله اساتید موسیقی تنها زمانی تاثیر فوق العاده این سیستم را درک می کنند که سیستم برای مدتی در طول اجرا خاموش گردد.

امروزه اکثر سیستمهای الکترونیکی به روز شده اند تا عملکرد آکوستیکی سالنهای موجود را بهبود ببخشند. در گذشته آهنگسازان محدودیت داشتند و مجبور بودند آهنگها را به گونه ای بسازند که مناسب با سالن اجرا باشد. امروزه آهنگهایی که آهنگسازان میسازند با سیستمهای آکوستیکی مختلف قابل اجرا است.

مهندسی الکترونیک کاربرد گسترده ای دارد :

استادیومهای ورزشی؛ از این طریق میتوان هیجان تماشاچیان را افزایش داد، و این امر در مسابقاتی که دراوایل فصل برگزار میشوند ضروری است زیرا جمعیت کمی در ورزشگاه حضور دارند

کلیساها؛ از این طریق میتوان حس جمعی و اشتراک را در افراد افزایش داد

استودیوها و مدارس موسیقی؛ صداها به گونه ای به گوش میرسند که این احساس در خوانندگان و نوازندگان ایجاد میشود که گویی در سالن کنسرت هستند

جان متسون در زمان نگارش این مقاله در شرکت Bassett Acoustics به عنوان طراح الکتروآکوستیک مشغول به کار بود. پیش از آن، متسون سالها در سالن Adelaide Festival Theatre با سمت مدیر تدارکات و مدیر فنی مشغول به کار بود. و در حال حاضر او در شرکت VAF Research  کار میکند.

آگوست/سپتامبر ۱۹۹۹

نویسنده: جان متسون

مترجم: منیژه پور تقی/ نرگس علیپور حیدری

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*