قوانین صدا

قانون Inverse square law

۱-در فضای باز صدا با توجه به قانون مربع معکوس افت پیدا می کند. در یک سالن همایش جاییکه صندلیهای جلویی تنها ۶ متر (۲۰ پا) از مرکز صدا فاصله دارند و صندلی های عقبی تا ۶۰ متر (۲۰۰ پا) از این مرکز فاصله دارند با توجه به این قانون شدت صدا از صندلی های جلویی تا صندلی های عقبی باید ۲۰ دسیبل کاهش پیدا کند. این یک افت صدای نامطلوب است که با استفاده از شرایط خاص و بخصوص با انعکاس و طنین صدا از آن جلوگیری می شود.

The Bass Loss Problem

۲٫مشکل تخریب فرکانس های بم

وقتی صدا با توجه به قانون مربع معکوس افت پیدا می کند، صدا در مکان هایی که از منبع صدا دورتر هستند نه تنها آرامتر به گوش می رسند، بلکه درفرکانس های بم دچار تخریب می شود. این امر نتیجه طبیعی سیستم شنوایی انسان است که منحنی شنوایی equal loudness curves هم نشانگر آن است. سیستم شنوایی انسان برای شنیدن صداهای آرام دچار عدم تشخیص فرکانس های صدای بم می شود.

  1. آکوستیک استودیو های ضبط صدا

ویژگی های آکوستیک استودیو های ضبط صدا تفاوت های بسیاری با سالن های همایش دارد. در این استودیو ها بجای اینکه تقویت انعکاس صدا مورد نظر باشد معمولا لازم است آکوستیک بطور کامل خاموش باشد و زمان انعکاس در پایین ترین حد آن نگاه داشته شود. لازمه این امر این است که اولا محیط داخلی در حد بالایی خاصیت جذب صدا را داشته باشند و ثانیا صدابندی soundproofing اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند. برای جلوگیری از عبور صداهایی با فرکانس پایین برای مثال صدای ترافیک و یا هواپیما و غیره، محوطه ضبط صدا معمولا با دیوار های دوجداره از بقیه قسمت های ساختمان جدا و ایزوله می شوند.

۴٫تله های صدای بم

 

جلوگیری از ورود صداهای مزاحم در استودیو های ضبط صدا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. فرکانس های صدای بم معمولا مشکل ساز می شوند چرا که آنها از طریق فضاهای کوچک منکسر می شوند و از طریق سازه ها به فضای ضبط وارد می شوند. تله های صدای بم که از ویژگی طبیعی رزونانس حفره ها استفاده می کنند برای حل این مشکل بکار گرفته می شوند. اگر یک رنج فرکانس صدای بم خاص مشکل ساز باشد می توان یک حفره بزرگ ساخت که قابلیت جذب ارتعاش را در آن رنج خاص دارا باشد. بعضی استودیو های ضبط دارای حفره های کمد مانند فرش شده ای می باشند که دارای یکصفحه صداگیر متحرک در قسمت جلویی می باشند. موقعیت قرار گرفتن این صفحه صداگیر میزان جذب صدا را تنظیم می کند، چراکه میزان باز یا بسته بودن این حفره از عوامل تایین کننده میزان بازتاب و ارتعاش حفره است. یک حفره تنظیم شده که قابلیت انعکاس داشته باشد می تواند صدا را در فرکانس ارتعاش ارتقا بخشد، مانند یک اسپیکر منعکس کننده صدای بم bass-reflex  ، اما اگر این حفره با مواد جذب کننده پوشیده شود می تواند بصورت منتخب صداها را در فرکانس مورد نظر جذب کند.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*